داروی لیراگلوتاید از ابتلا به دیابت نوع 2 تا 80 در صد جلوگیری می‌کند

 24 فوریه 2017- داروی لیراگلوتاید که برای درمان دیابت نوع 2 بکار می رود، خطر ابتلا به بیماری دیابت را تا 80 درصد در میان افراد مبتلا به پیش دیابت کاهش می دهد.

محققان در یک مطالعه‌ی بین‌ المللی سه ساله، که توسط دانشگاه لیورپول رهبری گردید به بررسی تأثیرات مصرف روزانه ی 3 میلی گرم لیراگلوتاید بر روی بیش از 2250 فرد بالغ مبتلا به پیش دیابت پرداختند.

لیراگلوتاید از گروه داروهای آگونیست گیرنده‌ی GLP-1 است که یکبار در روز بصورت تزریقی استفاده می‌شود، این دارو از طریق فعال نمودن بخشی از مغز که در کنترل اشتها و مصرف انرژی نقش دارد، به بیماران در کاهش وزن کمک می‌کند.

 هدف محققان در این پژوهش بررسی تأثیر مصرف روزانه‌ی 3 میلی گرم از این دارو در به تأخیر انداختن ابتلا به دیابت به طور ایمن، در افراد مبتلا به پیش دیابت بود.

 در طول این مطالعه که در 191 مرکز تحقیقاتی در 27 کشور انجام گردید، به نیمی از شرکت کنندگان به مدت 160 هفته یکبار در روز 3 میلی گرم لیراگلوتاید و به نیمی دیگر دارونما تزریق گردید.

همه‌ی شرکت کنندگان با رژیم غذایی با کالری کنترل شده تغذیه شدند و به آنها توصیه شده بود بیشتر به فعالیت فیزیکی منظم بپردازند.

نتایج نشان داد پایبندی منظم به دارو همراه با انجام ورزش و رژیم غذایی با کالری کنترل شده، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در طول 160 هفته(بیش از 3 سال) به میزان 80 درصد کاهش می‌دهد. همچنین افرادیکه تحت درمان با لیراگلوتاید بودند نسبت به گروه دارونما، به کاهش وزن پایدارتری دست یافتند.

 پرفسور John Wilding می‌گوید: بر اساس یافته‌های ما، درمان روزانه با 3 میلی گرم لیراگلوتاید یک روش درمانی جدید برای افراد چاق و مبتلا به پیش دیابت است که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و عوارض مرتبط با آن را کاهش می‌دهد. به عنوان متخصصان مراقبتهای بهداشتی که می توانیم درمانی را به بیماران خود ارائه دهیم، دریافت این نتایج در دنیای واقعی به ما اعتماد بنفس کافی را برای تجویز این درمان می‌دهد.

 یافته‌های این مطالعه  در مجله‌ی The Lancet منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/feb/diabetes-drug-liraglutide-prevents-type-2-diabetes-diagnoses-by-80-per-cent,-study-finds-93317238.html